onsdag 20. desember 2006

Hjernedød...? What a day!


Nei, ikje få for store forventninga, dagen min e kje så spennanne så eg vil ha de te å hørras ud som, men eg må jo fenga lesarane mine=) De heila starta som vanligt kvart på 6. eg sto opp, eg forte meg ner, kler på meg, å sedde meg te i bilen ca 05.49, då har eg nøyaktigt 8 å et halvt minutt te å gørra musikk å slappav å sånn, før eg mødlå 05.57 å 05.58 kjøre te arbei.

Men, idag va de bare arbei te hall 10, eg sko nemligt på sygehuse å ta EEG. Som alltid (hørres ud så eg e faste pasient på sus, men de e eg jo meste for tiå, har min egen nevrolog eg=) ), grudde eg meg åg te dette sygehusbesøge. Mest av alt forde eg ikje hadde peiling kæ eg gjekk te, å eg syns de at de va en hjerneundersøgelse ikje va særligt innbydane, men nærmare skremanne. Derfor, som den oppvakte person eg e, leste eg litt på internett om EEG, någe så va mer nerrivannes enn oppbyganne. Der sto der nemligt fryktele møje forskjelligt. Bl.a. blei de nevnt at du måtte sova lenge nåttå før (allerede her bjynne eg å få panikk, fordi de e for seint te at eg komme te å nå å sova lenge, å dele mine frustrasjona me toni, som e heller lide intressert)... så sto der plutsele at du sko kje sova i de heila, at du ikje måtte drikka kaffi elle røyga før, å te slutt sto der en aen effekt EEG hadde, udenom å testa om någen har epilepsi elle andre bevissthetsforstyrrelse, nemligt: "EEG brukes også for å fastslå om noen er hjernedød. Ved hjernedød er det ingen elektrisk aktivitet i hjernen og EEG-kurven er flat." Hjernedød? Ska eg reisa inn te sygehuse å jedna få hørra eg e hjernedøe? Live mitt fekk et heilt nytt perspektiv.. Men for all del, eg har jo et hærligt liv, så om eg fekk konstatert at eg va hjernedøe konne jo kje de ver de stysta probleme i verden viss de ikje va verre enn sånn så eg e=) Så eg va positive! Men undersøgelsen va faktisk kje skommel, å de jillaste av alt, va at når eg va ferige å venta på mor, fant eg kjempemange twist i taskå, adle favorittane mine, konne kje blitt bere=)


Men ja, hall 10 kom eg heim frå arbei idag, å de fyssta så møtte meg va syne av julatree så låg på trappå, å eg kom te å tenka på de at i pausen spurte eg toni om ikje me konne sedda inn julatree idag, si eg sko på sygehuse å alt, så måtte eg jo få jer någe jillt, å hu sa ja! Antagele va de bare for å få en slutt på samtalen, men et ja e et ja! Men, denne ettergivelsen i et svakt øyeblikk måtte eg udnytta! Så eg sette i gang å sko få julatree. Tingen va bare de, at de va fryktele stort, å i dette øyeblikke følte eg meg ganske liden. Men julatree sko inn! Fysste hinder va inn ytterdørå (elle eventuelt inngangsdørå) eg tog tag i toppen av tree, å drog alt eg klarte. De va bare de, at tree va litt for brett, men eg ga meg ikje, la meg bagøve mens eg pinnhalt i toppen av tree, datt bagøve, å tree va inne. Så va de jønå gangen, sama opplegge inn ståvedørå, å te slutt den styste utfordringen; få de oppi julatrefoden! Adle vett jo de at de e kje lett å få et tre beint, men eg ska fortella deg de, at de heila blir ennå vanskeligare når du ikje klare lyfta tree opp frå bakken. Men, de heila gjekk på et vis, å eg hengde på et par julakule å tog någen steg bagøve å vente på "åååå, så fint de va" følelsen. Men an kom kje! Ikje litt ei gong! De eg fekk va "oisann, så stort de va, å de e jo skeivt jo, de kan kje vær sånn."

Men, men, føle detta bare blei pjatt, men e midt i cold mountain å må få me meg om han fyren dør elle ikje, for viss an jer de e de en elendige film!!


1 kommentar:

Astrid sa...

som du forstår så har eg blitt ganske flink t å kommentera. Kanksje litt for masse? Jaja..

Eg syns treet såg ganske bra ut eg, bare domt eg ikkje va der å fekk ta del i eventyret.. Men eg komme ;)

Ps: ikkje sei kos cold mountain slutte, eg har ikkje fått sitt an ennå.